Com molts ja sabeu, el passat cap de setmana es van celebrar les proves físiques de la convocatoria per a l'accés a bomber escala bàsica 72/08 al centre CAR de Sant Cugat.
Aquest any, els participants del grup 3 hem hagut de presenciar com un company opositor ha près mal efectuan la prova del dinamòmetre. Sembla ser, desprès de les primeres visites mèdiques, que s'ha trencat els lligaments del genoll esquerre.
Durant l'execució de la prova del dinamòmetre, els que estàvem esperant pel nostre torn, vam poder observar que en numeroses ocasions i en varis dels aparells que fem servir, els opositors experimentàven una petita sotregada en mig de l'execució just quan sometíen els aparells a la força. Sotregada semblant a quan la cadena ha quedat mal posada i els eslavons es posen de sobte alineats.
Va ser en una d'aquestes sotregades quan el company va rebre un desequilibri inesperat, desembocant en una sotregada en les articulacions i una lesió al genoll que li comportarà molt mesos de rehabilitació i per suposat el fi de la seva participació en aquesta convocatòria i la ja començada convocatòria de Bombers de Barcelona on estava inscrit.
Desprès de viure l'agonía dels seus crits de dolor, la seva cara de decepció i l'absència de la seva companyía, no es d'extranyar que tinguès certa temor a realitzar l'exercici en el mateix aparell on minuts abans ell havía caigut lesionat. Vaig demanar al jutge que abans de la meva execució verifiquès que els eslavons de la cadena estiguesin alineats per a evitar la temuda sotregada. En aquell moment, el jutge em va explicar molt amablement que la sotregada NO era deguda als eslavons. Sino provocat per l'espàrreg de l'argolla inferior que surt de la caixa de protecció de la cèlula del aparell que uneix la caixa amb el mosquetó que va al terra. Segons explicava, de tant fer-ho servir, l'espàrreg es desendollava amb les voltes accidentals que un opositor rere l'altre rebia. Amb això, l'espàrreg quedaba una miqueta introduit dins la caixa. En rebre una certa força, l'espàrreg sortía del seu embús de forma sobtada caient els pocs milímetres que el separaven de la seva correcta posició. Creant aixís una sotregada.
No hi entenc de dinamòmetres, però he realitzat numeroses oposicions i mai m'he trobat amb cap sotregada, meva ni dels meus companys, en l'execució de l'exercici del dinamòmetre. I segons el que el jutge em va comentar, només puc pensar que el dinamòmetre POT SER, no estava en les condicions oportunes per a la seva utilització per a unes proves on els participants, a part de ser molts, anem al límit. Això comporta una fatiga per al material que hauría de ser reposat o veríficat per asegurar la nostra integritat física. També indicar que la caixa de protecció es un element NO HOMOLOGAT. Es un invent casolà amb cinta aïllant pel mig per a protegir la delicada cèlula del seu continu ús en una oposició rere l'altre. Per tant es molt fácil pensar que la seva estructura POT SER no sigui òptima ni adecuada per a la seva manipulació en l'esmentat exercici.
Des de aquí animo als responsables a prendre mesures oportunes per a evitar lesions i inclòs dubtes dels participants en l'estat del material. Fent referència a l'importància de desenvolupar les proves en les condicions més segures que es puguin aconseguir.
Venim en busca d'un futur millor, no a tirar-lo pel terra.
PD: el company lesionat presentava unes cicatrius en el genoll esquerre que feia pensar que ja el tenía intervingut quirúrgicament i que per tant era una articualció que no estava en perfectes condicions. Advertir que les cicatrius son degudes a una operació on el genoll no presentava cap anomalía i que el tenía en perfecte estat segons les autoritats mèdiques pertinents.
Anims al company per recuperar-se de les lesions lo més aviat possible. També als altres dos participants que han près mal.