Amb vosaltres dos no hi ha qui estudii una mica. Mira que ja pràcticament no tinc temps per tocar els llibres, però la tentació de contestar-vos és superior a mi jaja. En el fons m'agrada discutir aquest temes.
Comencem per parts:
Rob
Entenc prefectament el que dius, però això que dius no és correcte. Partim de l'equació de línia
PB = PL + PC + AH on,
PB =pressió de bomba
PC=pèrdues de càrrega
AH=alçaca que hem de vencer
Quan nosaltres augmentem la secció de la MÀNEGA (no la de sortida), l'unic que estem fent es variar les dues variables de les quals depen el cabal. És a dir si
Cabal(Q) = Secció x Velocitat
I hem dit que disminuim la secció, la velocitat ha d'augmentar. Però el cabal en si, segueix sent el mateix. Si bé es cert que les pèrdues de càrrega augmenten, aquestes només afecten a la PL, NO a la PB. Sinó fixat en l'ecuació de línia. Per continuar mantenint la PB constant, si las PC augmenten, la PL diminueix.
De fet recordo un experiment que van fer els bombers de Badalona en edificis de gran alçada, en el qual utililitaçaven una de les dues sortides d'alta pressió de 25 que tenía la bomba. Pero a la sortida de 25 no conectaven directament un mànega de 25, sinó un reductor de 45 a 25 col·locat al revés, fent la funció d'ampliar la secció en comptes de disminuirla. D'aquesta manera el que conseguien era augmentar la secció de la mànega, i per tant, augmentant la secció de la mànega(com hem dit abans) dismueix la velocitat i conseguien disminuir les pèrdues. Però en sí, el cabal i la pressió de bomba eren les mateixes, ja que no tocaven la bomba. Amb això conseguien tenir menys pèrdues i poder fer arribar l'aigua a una mayor altura, mantenint el cabal
És el que t'he dit al post anterior, les pèrdues es mesuren desde l'inici de la mànega fins a un altre punt a una longitud X. Si la PB està mesurada abans d'aquesta Longitud X, és de sopossar que les pèrdues no li poden afectar. En canvi sí afectaran al punt que tenim després d'aquesta longitud X, que en aquest cas seria la PL. Més clar no ho se explicar jaja.
Tu mateix m'ho has dit al principi, la velocitat és la mateixa, i per tant el cabal tb. Agafa la corba de funcionament d'una bomba i mira si variant la pressió de la bomba podem mantenir el cabal constant. Veuràs que si una varia l'altre tb.
El teu dibuix està bé, el problema és que estas confonet conceptes. Al teu dibuix l'altura manométrica seria el que representa la PL+ AH de l'equació de línia, i com es veu sumades a les pèrdues de càrrega donen la pressió de bomba PB. Però on diu disminució de la secció, NO vol dir secció de la mànega, sinó secció de SORTIDA. Per això, si ens referim a la secció de sortida i augmentem la secció si que hi haurà un augment de cabal i per tant una disminució de la PB. Però és un altre cas.
Jo crec que ara si que hem donaràs la raó!!
Per cert, la velocitat en m.c.a es el que anomenen alçada de velocitat i bé determinada per
Alçada de velocitat (m c.a.)= V^2/(2 x g) on,
V= velocitat de l'aigua en m/s
g= gravetat en m/s^2
Si ho vols en Pascals en comptes de m c.a. es diu pressió dinámica
pressió dinámica (Pascals)= (P x V^2) /2 on,
P = densitat en kg/m^3
V = velocitat de l'aigua en m/s
Txino:
Potser ho veuràs millor en aquest gràfic que he trobat en els meus apunts. Soposso que a la persona, de qui els vaig conseguir, i em va enseñar la hidràulica per bombers no li importarà que ho ensenyi aquí. És per una bona causa jeje.
Si thi fixes tenim una línia vermella que es la que correspon a la de la bomba, i tenim una línia verda que correspon a la corba resistent de l'insta·lació. Quan augmentem N (revolucions de la bomba), passem del punt A al punt B. Al punt B veiem que si busquem la seva prependicular amb els eixos on es representen el cabal i la pressió de la bomba (en aquest cas H, en comptes de Pb ), aquestes dues variables han augmentat. Sería el cas que dius tu.
L'altre manera de regular la PB o H, és mitjançant la secció de SORTIDA S. On es veu que si augmenta la secció S augmenta el cabal però disminueix la pressió H o PB. Són les dues úniques maneres de regular la PB.
El cas d'augmentar la N que t'acabo d'explicar, es la resposta d)- de la teva pregunta del principi. El cas disminuir la secció per tal d'augmentar la PB que t'acabo d'explicar és el cas a)- de la pregunta del principi.
Ara agafa això que t'he explicat i intenta aplicar-ho a la pregunta. No t'explico res més perquè acabare per liarla. Prefereixo que ho entenguis tu donant-li voltes. Si no ho acabes de veure clar diga-m'ho que haurem de recorrer a altres mètodes.
Amb aquest fil podem escriure un llibre nanos. L'haurem de patentar jaja
Salut companys i a menjar-se el cap!