Repassant preguntes que tinc per aki,hi ha una que em crea un petit dubte:
En quina posició de raig tira més cabal una llança selectora de cabal?
a) En posició de pantalla
b) En posició de con d'atac quan el raig es creua a 0.5 metres de la sortida de la llança.
c) El raig no influeix en el cabal.
Al dir que la llança es selectora de cabal, queda clar que sempre tindrem el mateix cabal, tan si ataquem en pantalla, com raig etc... Es a dir, la resposta seria la c. El dubte és, si es una llança normal, quina posició tiraria més cabal? Si no vaig errat, crec que sería en posició de pàntalla, pero no estic del tot segur, ja que al ser pantalla tb dona l'efecte que apliquem menys aigua. Que opineu? Algu sap els cabals que consumeix, o les formules per calcular-ho?
Gracies de nou!
Jo crec que la punta de llança no pot variar en cap moment el cabal. Tanta aigua entra tanta surt, tant si es pantalla, con d'atac, etc. Pot variar la força amb la que surt, però no fer-ne sortir més o menys.
Hola a tots, és la primera vegada que escric en el foro tot ique ja fa dies que us "vaig escoltant"
Quan tirem aigua amb pantalla de protecció el que fem és polvoritzar-la molt, però pel que jo tinc entés no es tira tanta aigua.ja que el que hi ha la punta de llança són molts forats,però petits. En canvi quan tires aigua a doll el cabal és molt gran ja que no hi ha la mateixa resistència a la punta de llança.
Agafeu com a exemple una regadora la buidareu molt més ràpid sense la pinya que am la piya posada.
De totes maneres si vaig errat digue-m'ho.
Si tu a la dutxa canvies la forma en que surt l'aigua, surt la mateixa, l'únic que varia és la força amb la que surt.
Si tens una manguera i poses el dit, arriba més lluny, surt amb més força, però surt la mateixa aigua.
Potser l'errat sóc jo, però no crec que variant la sortida es pugi variar el cabal.
Tenim tres tipus de llances...:
En una llança "normal" que et deus referir a la "Llança de cabal variable especial per a incendis forestals":
Aixo es el que diu als apunts del curs de formació bàsica par a bombers voluntaris:
Aquesta llança ha estat especialment dissenyada per als bombers de la Generalitat de Catalunya, en les actuacions en els incendis forestals. És de cabal variable, però permet cabals molt baixos amb petites oscil·lacions del raig.
També permet que en un punt del seu recorregut es produeixi un augment important de cabal (de 40 a 100 l/m segons la pressió) ho fa per complir amb les necessitats de determinats moments de l'extinció. El punt on es produeix aquest canvi important de cabal, està entre els 270 i els 360º de gir de la primera volta.
Per aconseguir aquest un augment de secció, el difusor té forma d'esglaó tal com es pot veure al dibuix que hi ha a la pagina següent .
En el nostre servei la llança que correspon a aquestes característiques és la de marca KUGEL model BIC.
A les llances selectores de cabal, sempre es tira el mateix cabal ja sigui a raig, amb con d'atac o amb posició d'autoprotecció.
Per variar el cabal tens de seleccionar el cabal de sortida, on hi ha quatre posicions de treball, 50, 125, 200, 230 l/m, més una d'autoneteja.
A les llances forestals la vairiació de cabal l'aconsegueixes amb aquesta posició que està entre els 270 i els 360º de gir de la primera volta, pero el que es fa moltes vegades per variar el cabal, es treballar amb el manec de la vàlvula de tancament mig tancat.
La llança selectora de cabal, com diu el seu nom permet seleccionar diferents cabals. La posició de màxim cabal és quan fem servi la pantalla d´autoprotecció. La llança forestal no permet seleccionar cabals pero te unes lleugeres diferencies en el consum de cabals segons la posició del raig
a les llances selectores de cabal es independent l'orifici de sortida del dispositiu que genera l'efecte; raig, cortina...per tant el cabal es mantindrà igual encara que variem l'efecte, però si que es pot variar el cabal com bé han dit els compis. Per tant en una llança selectora de cabal el raig no influeix en el cabal.
A veure, q crec que s'estem desviant amb la pregunta. Amb la llança selectora de cabal, és evident que tinguis el con d'atac o la pantalla de protecció, no variarà el cabal... per això es diu "Llança selectora de cabal". La pregunta és, que amb una llança normal; que consumeix més aigua, la pantalla o el con d'atac? Ho deia, perque m,havia semblat llegir en algun lloc, que la pantalla de protecció, utilitza molt més cabal que el con d'atac, i a mi s'em feia una mica estrany....
De totes maneres, moltes gracies a tots per les respostes!