Doncs s'ha de buscar el minim comú multiple, jo no ho tinc molt clar i no et puc ajudar gaire, pero perdent una mica de temps es pot fer el proces "pas a pas" per veure que necesites.
En aquest cas el problema es l'oxigen, tens una molecula de O3 a l'esquerra que al augmentar aquesta substancia cada vegada pujara per 3. Basicament jo el que faig en aquest cas es "provar" i veure com queda si faig primer un 2HNO3, després un 3HNO3, després 4HNO3, etc etc...
En aquest cas si no m'equivoco queda aixi:
ZnS + 8HNO3 --> ZnSO4 + 8NO2 + 4H2O
En un examen tipus test aquests problemes són més facils perque ja tens 4 respostes escrites i només es veure quina combinació es correcte.
Salut!
El següent(s) usuari(s) van donar les gràcies: Germanshepherd
Aquestes equaciones, més complicades, si vols resoldre-les per tanteig pots tardar una bona estona. Com diu el company el dia de l'exàmen tenint les respostes és anar substituint i avall... tot i així, si vols saber com funciona algebràicament intento explicar-te:
Ara compares els àtoms que hi ha a cada lletra i crees les equacions...
- A la lletra (a) tens un àtom de Zinc i a la lletra (c) tens un àtom de zinc ---> a = c
- A la lletra (a) tens un àtom de Sofre i a la lletra (c) n'hi ha un també ---> a = c
- A la lletra (b) tens 1 Hidrògen i a la lletra (e) n'hi ha 2 ----> b = 2e
- A la lletra (b) tens 1 Nitrogen i a la lletra (d) n'hi ha 1 també ---> b = d
- A la lletra (b) tens 3 Oxigens i en tens 4 a la (c), 2 a la (d) i 1 a la (e) ---> 3b = 4c + 2d +e
Un cop aquí concedeixes un valor aleatori a la lletra que et faci més rabia. Intenta que sigui la que més incògnites et solucioni
Exemple amb b = 1 -->
b = d ; d = 1
b = 2e ; e = 1/2
3(1) = 4c + 2(1) + 1/2 ; c = 1/8
c = a ; a = 1/8
Ho múltipiques tot per 8 perquè et quedin números enters i ja ho tens:
a, b -> c, d, e
1, 8 -> 1, 8, 4
Espero haver-te ajuda't
Ànims que ja ho tenim!
El següent(s) usuari(s) van donar les gràcies: Miki NPK, Germanshepherd, manuCV