Tinc un dubte, (entre molts) a veure si em podeu fer un cop de mà.
Estic repassant el tema de cartografía. El tema de latitud i longitud ,hi ha una cosa que no em queda del tot clar:
Partint de la base de que la latitud és la mesura que ens dona si estem més aprop del pol nord o del pol sud, i la longitud si estem més cap al est o cap a l'oest;
La longitud es mesura sobre els paral.les i la latitud sobre els meridians, o és a la inversa? Es a dir, per saber a quina longitud estem, tracem un paral.lel de referencia que seria l'equador, i apartir d'aquest paral.lel tracem meridians per saber la longitud exacte. D'aquí que la longitud es mesuri sobre els paral.lels.
Algú em pot confirmar o corregir?
hola, no vas mal encaminat, els paral.lels són les linies horitzontals, per tant sobre aquestes es mesura la longitud est o oest, i els meridians són les linies verticals per tant sobre aquestes es mesura la latitud nord o sud, si no m´equivoco, espero haver-te ajudat, apa déu!!
Ei nois... A veure, no ens confonguem i recapitulem... Com bé dieu, la longitud és la distancia en graus a la qual ens trobem del meridià de referència (0º o Greenwich), que ens indicarà la variació cap a l'Est o l'oest d'aqeust meridià. La longitud del punt on ens trobem s'expressarà traçant una paral.lela a aquest meridià (línia vertical). Per exemple, nosaltres ens trobem sobre una longitud de 2 a 5º Est, definida per les línies paral.leles al meridià 0º. El que no podem confondre és: El fet que l'increment de longitud sigui en la horitzontal no vol dir que es medeixi traçant paral.leles a les línies horitzontals (que són els paral.lels).
De la mateixa manera, la latitud és la distància a la que ens trobem de l'equador, que incrementa en la vertical, però que es determina per línies paral.leles sobre l'ecuador (línia horitzontal que atravessa diametralment el globus per el seu perímetre més ample). Catalunya es troba a uns 45ºN (és a dir, al paral.lel 45).
Resumint.
LONGITUD: Distància al meridià 0º o de Greenwich, cap a l'Est o l'Oest (en horitzontal). Determinada per línies verticals paral.leles anomenades MERIDIANS.
LATITUD: Distància al paral.lel 0º o Equador, cap al Nord o al Sud (en vertical). Determinada per línies horitzontals paral.leles anomenades PARAL.LELS.
Espero haver aclarat alguna cosa tot i que sembli liat.
Salut a tots.
Una manera senzilla de mirar-s'ho: un meridià és la línea que uneix tots els punts que ténen la mateixa longitut. Quan parlem del meridià de Greenwich, per exemple, ens referim a tots els punts amb longitut 0. Per tant, expressem longitut. Per tots els punts amb una longitut x hi passen infinits paral.lels i només un meridià.
En canvi, en els paral.lels passa a la inversa. Indiquen latitud.
Turuflauers... com pots dir que els meridians son paral.lels si si la terra es rodona???es tallen tots als pols pertant no son paral.lels. Una altre cosa es que en una projeccio de un mapa es vegin paral.lels
Molt bona Xavi...
TENS RAÓ!! UPS!!
jejejeje... Per fer-ho més fàcil, visualment, sembla que els meridians també siguin paral.lels entre ells, però NI EN UN MAPA SÓN PLANS!!!!
Per això entre els meridians apareixen FUSOS (Recordeu els fusos horaris).
Gràcies per la correcció nois!!
Salut i orientació, que a vegades em perdo!!
Gràcies a tots per la ajuda. En conclusió he tret el següent:
Latitud: Es mesura esobre un meridià i be determinada per un paral.lel.
Longitud: Es mesura sobre un un paral.lel i be determinada per un meridià.
Desprès de totes les respostes que m'heu donat i tot el que he llegit crec que aquesta és la resposta correcta.